Selasa, 1 Mei 2012

41 fakta perlawanan menentang Fulham

Berikut adalah semua fakta dan angka-angka bagi pertembungan Fulham dan kelab Anfield, ihsan perangkaan rasmi kelab CORPORATIO Rea.




Pertemuan Fulham - Liverpool (liga sahaja):Di Anfield: Liverpool-17 menang, Fulham-0 menang, 7 seri.Keseluruhan: Liverpool-27 menang, Fulham-9 menang, 13 seri.
Awal musim ini, Fulham menang 1-0 di Craven Cottage dengan Clint Dempsey menjaringkan gol kemenangan lima minit dari masa sebenar tamat. Ini datang 13 minit selepas Jay Spearing telah dibuang padang kerana kekasaran ke atas Moussa Dembele. Ia membawa kepada berakhirnya  6 kemenangan berturut-turut dalam semua pertandingan untuk Liverpool pada masa itu.
Pertemuan di Anfield musim lalu juga berakhir 1-0 memihak kepada pasukan tuan rumah, dengan pemain Fulham menjaringkan gol sendiri- John Pantsil meletakkan tuan rumah d hadapan dengan gol sendiri pada awal separuh masa kedua.
Kemenangan terbesar Liverpool ke atas Fulham dalam liga datang pada bulan November 1955 apabila mereka menang 7-0.
Secara keseluruhan, dalam Liga Perdana, Liverpool telah memenangi 12 perlawanan dan empat kali seri daripada 21 pertemuan setakat ini, manakala di Anfield, Liverpool telah memenangi enam kali dengan empat yang lain berakhir seri.
Pemain Liverpool yang berjaya menjaringkan hatrik dalam perlawanan ini di Anfield adalah Billy Liddell. Dia berbuat demikian pada bulan September 1954 dengan bantuan dua penalti.
Liverpool menang di sini musim lalu adalah kemenangan pertama Kenny Dalglish di laman sendiri sejak beliau kembali ke kerusi panas pengurusan Liverpool.
Ini akan menjadi pertemuan liga ke-50 antara pasukan, dengan Liverpool hanya tewas 9 kali.
The Reds telah memenangi  banyak perlawanan Liga Perdana menentang Fulham di Anfield, begitu juga semasa menentang mereka di London.
Kemenangan Liverpool pada hujung minggu lepas di Norwich adalah kali pertama mereka dalam liga selain daripada hari Selasa, sejak 30 Disember apabila mereka menewaskan Newcastle di Anfield.
Jamie Carragher, dengan 17 penampilan, telah membuat lebih banyak penampilan untuk Liverpool menentang Fulham daripada mana-mana pemain lain dalam sejarah Reds.
Luis Suarez menjaringkan hatrik ke 30 Liga Perdana pada Sabtu lepas dan dengan berbuat demikian, dia menjadi pemain ke-13 yang berlainan bagi kelab untuk mencapai pencapaian tersebut.
Dia boleh bermain perlawanan ke-50 untuk kelab itu dalam semua pertandingan menentang Fulham dan telah menjaringkan 21 gol dalam 49 penampilan sebelumnya.
Suarez telah menjaringkan enam gol dalam enam perlawanan terakhir beliau dalam liga dan piala.
Steven Gerrard akan menjadi kapten Liverpool buat kali ke 250 dalam Liga Perdana jika dia bermain menentang Fulham.
Penampilan terakhir Maxi menentang Fulham menyaksikan beliau menjaringkan hatrik dalam kemenangan 5-2 ke atas Fulham di Craven Cottage hampir 12 bulan lalu.
Liverpool telah memenangi tiga daripada empat perlawanan terakhir mereka dalam semua pertandingan dengan satu kekalahan di laman sendiri semasa menentang West Brom.
Kemenangan malam ini akan menjadi kali pertama dalam tahun 2012, mereka telah memenangi 2 perlawanan liga berturut-turut. Mereka mengalahkan QPR dan Aston Villa pada pertengahan Disember.
Jika Liverpool menang 3 baki permainan liga, mereka akan mengumpul 58 mata, sama seperti pencapaian mereka musim lalu.
Perlawanan Reds tanpa bolos di Norwich adalah yang pertama dalam sembilan perlawanan dalam liga dan piala.
Fulham yang ingin merakamkan kemenangan liga 'berganda' menewaskan Liverpool buat pertama kali dalam sejarah mereka.
Cottagers tidak menjaringkan gol dalam lima perlawanan terakhir mereka di Anfield, dan hanya tidak di bolosi sebanyak dua kali dalam tempoh 10 pertemuan terakhir.
Pemain yang berjaya menjaringkan gol menentang Kop adalah pemain dalam era Liga Perdana, Andy Cole (2005) dan Collins John (2006).
Fulham tidak pernah menang di Anfield dalam sebarang pertandingan dalam 30 pertemuan.
Mereka tidak pernah menang dalam liga di Anfield atau Goodison dalam 48 lawatan dengan 11 seri dan 37 kekalahan.
Mereka telah menjaringkan 17 gol dalam 21 pertemuan Liga Perdana Inggeris dengan Reds, dengan 15 daripada gol mereka semasa bermain di laman sendiri.
Pemain Fulham yang berjaya menjaringkan hatrik menentang Liverpool, Roy Dwight yang berbuat demikian pada tahun 1956. Dwight adalah bapa saudara kepada penyanyi legenda, Elton John.
Clint Dempsey adalah penjaring utama Fulham dalam Liga Perdana dengan 49 gol. Kali pertama beliau datang menentang Liverpool pada Mei 2007. Beliau telah menjaringkan empat gol dalam lima perlawanan terakhir.
Fulham kali terakhir menjaringkan lebih daripada satu gol dalam satu perlawanan di Anfield apabila mereka bangkit daripada ketinggalan pada minit yang pertama untuk seri 2-2 pada Oktober 1966. Kedua-dua gol pelawat pada hari itu telah dijaringkan oleh penyerang antarabangsa England, Allan Clarke.
Fulham telah memenangi 15 perlawanan terakhir mereka daripada131 perlawanan liga.
Hanya Blackburn dan Wolves telah memenangi perlawanan liga kurang daripada Fulham dengan 3 kemenangan. Kemenangan mereka datang di Wigan (2-0), QPR (1-0) dan Bolton (3-0).
Mereka telah menjaringkan hanya 11 gol dari liga di tempat lawan, paling rendah bersama-sama dengan Stoke, dalam kesemua empat liga England.
Walau bagaimanapun, hanya empat pasukan - Manchester City dan united, Chelsea dan Tottenham - telah dibolosi kurang daripada Fulham di tempat lawan, iaitu sebanyak 23 kali.
Kekalahan 4-0 mereka ke atas Everton pada Sabtu lepas adalah kali pertama mereka dalam lima perlawanan.
Martin Jol merupakan pengurus keenam kelab Liga Perdana tersebut, dan kemenangan di Craven Cottage awal musim ini adalah yang pertama ke atas Liverpool dalam lapan pertempuran dalam semua pertandingan buat beliau sebagai pengurus.
John Arne Riise bermain 348 kali untuk Liverpool, menjaringkan 31 gol, walaupun dia tidak pernah berjaya menjaringkan gol menentang Fulham dalam 11 penampilan.
Danny Murphy masih belum menjaringkan gol menentang Liverpool dalam 12 penampilan sejak meninggalkan Anfield pada tahun 1994. Menang di Craven Cottage pada bulan Disember lalu adalah yang pertama untuk beliau ke atas bekas kelabnya.
Pavel Pogrebnyak telah menjaringkan sekali dalam enam perlawanan terakhir beliau selepas menjaringkan lima gol dalam tiga pertama berikutan perpindahan Januari beliau dari Stuttgart.Dua pemain telah muncul dalam setiap perlawanan liga Fulham musim ini - Brede Hangeland dan Clint Dempsey.
Lee Probert akan menjadi pengadil permainan ini. Beliau mengadili perlawanan The Reds empat kali musim ini dan mereka telah memenangi semua perlawanan menewaskan Bolton, Newcastle di laman sendiri dan Chelsea di tempat lawan (semua perlawanan liga) dan Stoke di tempat lawan dalam Piala Carling.
Penjaring musim ini:Liverpool: Suarez 17 (11), Kuyt Bellamy 9 (6), Gerrard 9 (5), Carroll 8 (4), Maxi 6 (4), 5 (2), Skrtel 4 (2), Adam 2 (2), Downing 2 (0), Agger 1 (0), Coates 1 (1), Henderson 1 (1), Johnson 1 (1), Kelly 1 (0), Shelvey 1 (0), gol sendiri 6 (4).Fulham: Dempsey 22 (16), Johnson 11 (3), Zamora 7 (5), Duff 6 (2), Murphy 6 (2), Pogrebnyak 6 (6), Sidwell 3 (1), budayanya 2 (2), Briggs 1 (0), Dembele 1 (1), Diarra 1 (1), Frei 1 (0), Hughes 1 (0), Sa 1 (1), Senderos 1 (1), gol sendiri 4 (4).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...