Rabu, 9 Mei 2012

Musim terbaik dalam 20 tahun

Kempen 2011/12 telah memenangi anugerah untuk Musim Terbaik dalam 20 musim Liga Perdana.

Penambahan lewat untuk enam senarai pendek, kempen semasa telah menjadi menarik terima kasih kepada semua pesaing dengan perlawanan hebat yang tidak dapat dilupakan, drama luar biasa dan keseronokan berterusan di kedua-dua penghujung carta liga.

Pergi ke hari terakhir musim pada hari Ahad 13 Mei, masih ada perebutan gelaran, tempat ketiga,keempat dan kelima dan tempat penyingkiran liga belum diputuskan.


Chelsea juga akan bertanding untuk perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA menentang Bayern Munich pada hari Sabtu Mei 19, hasil yang akan menjejaskan tempat-tempat dalam pertandingan tahun depan.

Ketua Eksekutif Liga Perdanan, Richard Scudamore berkata beliau percaya 2011/12 adalah pemenang yang layak.


"Kami tidak pernah mempunyai musim seperti ini dalam 20 musim yang lalu, di mana ketiga-tiga perkara - juara, tempat untuk LigaJuara-Juara dan penyingkiran - telah berlanjutan hingga ke hari terakhir," kata Scudamore.

"Secara umumnya, setiap orang telah meningkatkan permainan mereka. Pasukan cuba untuk mendapatkan kemenangan sebanyak mungkin dan ada banyak serangan yang dilakukan dan banyak gol.

"Ramai pemain yang hebat dan pengurus besar telah datang bersama-sama untuk mewujudkan keghairahan yang telah kita lihat dan ia adalah santapan yang indah untuk ditonton. Semoga ianya boleh terus ke musim depan."


Musim 2011/12 menewaskan persaingan dari promosi berikut untuk memenangi anugerah:1994/95 (Juara: Blackburn Rovers)1995/96 (Juara-Juara: Manchester United)1997/98 (Juara-Juara: Arsenal)1998/99 (Juara-Juara: Manchester United)2004/05 (Juara: Chelsea)2007/08 (Juara-Juara: Manchester United)


Manchester City mendahului Manchester United dengan perbezaan gol ke hari terakhir musim, Ahad ini, dengan menghadapi Queens Park Rangers yang bertarung dengan penyingkiran kerana mereka dalam pertarungan untuk memenangi gelaran pertama Liga Perdana Barclays bersama Roberto Mancini.


Liga Perdana tidak pernah diputuskan dengan perbezaan gol sebelum ini.Arsenal, Tottenham Hotspur dan Newcastle United bersaing untuk tempat ketiga, keempat dan kelima - tempat yang biasanya 4 akan mendapat kelayakan untuk Liga Juara-Juara UEFA, tetapi jika Chelsea memenangi perlawanan akhir, mereka masuk sebagai juara bertahan dan pasukan di tempat ke-4 akan jatuh ke Liga Europa musim depan.




Di bahagian bawah, dengan Wolverhampton Wanderers dan Blackburn Rovers sudah turun ke liga kejohanan, tempat penyingkiran akhir adalah antara Bolton Wanderers, QPR dan Aston Villa. Dengan perbezaan gol yang banyak, Villa tidak mungkin turun ke Liga Kejohanan.


Telah ada epik beberapa perlawanan musim ini, termasuk kemenangan Man Utd 8-2 Arsenal, Spurs 1-5 Man City, Man Utd 1-6 Man City, Chelsea 3-5 Arsenal, Arsenal 5-2 Spurs, QPR 3-2 Liverpool dan Man Utd 4-4 Everton.


Banyak gol yang menakjubkan telah dijaringkan: Volley untuk gol Arsenal dari Robin van Persie ketika menentang Everton;  Peter Crouch mangagumkan ketika Stoke menentang Man City; usaha solo Hatem Ben Arfa, Newcastle menentang Bolton; dan gol menakjubkan Papiss Cisse, half-volley untuk Newcastle di Chelsea minggu lalu hanya sebahagian kecil dari mereka.



Dengan tinggal 10 perlawanan dalam kempen, setakat ini 1034 gol telah dijaringkan - dengan 1063 rekod gol untuk semusim 38-perlawanan, yang dibuat pada tahun 2010/11.

Bersama-sama dengan isu-isu di bahagian atas dan bawah carta, terdapat banyak kisah-kisah kejayaan di sepanjang jalan, dengan Newcastle, Wigan Athletic, Norwich City dan Swansea City semua melebihi jangkaan dan membuktikan kekuatan dalaman untuk musim ini.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...