Rabu, 24 Oktober 2012

Pertembungan menentang Anzhi

Menjelang pertemuan menenyang kelab kaya Russia, Anzhi pada perlawanan ketiga peringkat kumpulan A esok di Anfield bakal menyaksikan sejarah pertama kali Anzhi ke padang keramat Anfield. Dengan bimbingan pengurus hebat, Guus Hiddink yang berjaya membawa Chelsea menjulang piala semasa menjadi pengurus sementara di Stamford Bridge.

Tanpa sebarang rekod perlawanan, Liverpool di lihat mempunyai kelebihan bermain di padang sendiri dan rekod menentang kelab Russia di lihat berpihak kepada Reds. Dengan 7 perlawanan, 3 menang, 1 seri dan 2 kalah, ternyata Liverpool mempunyai rekod yang baik menentang kelab Rusia.

Mengikut statistik yang di keluarkan untuk pertandingan UEFA EUROPA LEAGUE kali ini, kumpulan A yang di isi oleh pasukan Liverpool, Anzhi, Young Boys dan Udinese, kumpulan ini telah menghasilkan jaringan gol paling banyak berbanding kumpulan lain iaitu 17 gol selepas 2 perlawanan. Ini menunjukkan purata 4 gol bagi setiap perlawanan.

Kekalahan Liverpool di laman sendiri ketika menentang Udinese tempoh hari telah menamatkan musim cemerlang Liverpool di laman sendiri untuk peringkat eropah selepas 13 perlawanan tanpa kalah. (10 menang, 3 kalah). Liverpool pastinya mahu menebus semula kehampaan kalah di laman sendiri tempoh hari.

Hingga ke hari ini, Liverpool belum pernah tewas dua kali berturut-turut di laman sendiri di peringkat eropah.

Gol seterusnya untuk Liverpool akan menjadi gol yang ke-550 untuk sebarang perlawanan peringkat eropah. Dan perlawanan seterusnya merupakan perlawanan ke 315 Liverpool di peringkat eropah

Pemain Anzhi, Lassana Diarra dan pemain pinjaman Liverpool, Nuri Sahin pernah bermain dalam satu kelab yang sama, iaitu Real Madrid semasa menjulang Liga Sepanyol musim lepas.

Pemain pertahanan Liverpool, Martin Skrtel pernah bermain bersama kelab Rusia, Zenit St Petersburg dari tahun 2004-2008

Joe Cole pernah berada di bawah bimbingan Guus Hidding semasa tempohnya membimbing Chelsea buat satu jangka masa pendek.

Guus Hiddink juga pernah menyingkirkan Liverpool semasa perlawanan suku akhir piala eropah 2008/09, menang 1-3 di Anfield dan seri 4-4 ketika di Stamford Bridge.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...